Szerdahelyi Judit stílus tanácsadó, a te üzleti arculat felelősöd, segítőd. Professzionális megjelenés, nagyobb árbevétel, önbizalom és tudatos öltözködés. Címszavak Judit tevékenységéről.
MIT JELENT SZÁMODRA AZ, HOGY STÍLUS?
A stílus maga az ember, de nem szabad összetéveszteni a stílust a divattal. A divat évről évre változik, sokszor visszatér ugyanaz a minta, fazon vagy szín, de a stílus az más. Azt nevezem stílusnak, amikor valaki megérkezik egy helyre és megáll a levegő csak attól, hogy belépett, nem azért mert harsány, nem azért mert kirívó, egyszerűen a személyes jelenléte ezt váltja ki az emberekből!
ÉRTEM. AKKOR KEZDJÜK AZ ELEJÉN: SZÍN ÉS STÍLUSTANÁCSADÓ? EZ HONNAN JÖTT NEKED?
A mai világban kifejezetten megnőtt a szerepe az önmagunkról kialakított képnek. A stílustanácsadás – vagy ahogy ma mondják: stylist – már nem csak a hölgyeket érinti, a férfiak is egyre fogékonyabbak a témára, ezért inkább ők azok, akik elvesznek a részletekben, akik nem mindig tudnak kitől tanácsot kérni. Azt már mindenki érzi, hogy számukra is pont annyira fontos a rendezett, összehangolt külső, mint a hölgyek életében. De hogy honnan is jött az ötlet? Hmmm… Mindig vonzódtam a szép és különleges dolgokhoz. Korábban egy reklámstúdióban dolgoztam, ahol szebbnél szebb kreatívokat, arculati anyagokat állítottunk össze, közben kirakattervezőként is kipróbáltam magam. Csak hobbiból elvégeztem egy stílustanácsadó képzést is, és már az első pillanattól tudtam, hogy ez nem csak hobbi lesz. Imádom, amikor ránézek valakire, és közben látom már magam előtt, hogy mit tudnék kihozni belőle!
MILYEN EGY XXI. SZÁZADI ÜZLETEMBER, AKI SZÁMODRA MEGNYERŐ?
A legfontosabb, hogy összhangban legyen önmagával és a munkájával, ne feszengjen egy üzleti öltözékben. Ami számomra lényeges, hogy ne legyen kirívó, vagy túlzottan feltűnő, de egy picit merészebben öltözzön, miközben szem előtt tartja az alkatát. Az alap ruhatár kiválasztásánál az elsődleges szempont: a kevesebb több elve. Nem akarom az én ízlésemet ráerőltetni másra, sokkal inkább meg akarom találni a személyiségéhez és munkájához leginkább passzoló stílust – ebben pedig soha nem a mennyiségre, hanem a minőségre törekszem.
MIT JELENT AZ ÜZLETI STÍLUSTANÁCSADÁS? FÉRFIAKNAK ÖLTÖNY NYAKKENDŐ, HÖLGYEKNEK KISKOSZTÜM, VAGY NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETTEM?
Fel kell ismerni végre: az üzleti életben személyes értékesítés zajlik, és mindegy az, hogy ez vezetői vagy munkatársi szinten van. Ma már nem csak az előállított termék a fontos – az alapérték, hogy annak jónak kell lennie -, ami a mai világban sokkal inkább döntő lesz, az a tálalás, a megjelenés, a kommunikáció. Ha valaki ápolt, stílusos és megnyerő a személyisége, akkor 32 %-kal több terméket fog eladni, mint egy kevésbé megnyerő kollégája. Fontos, hogy tiszteljük meg a tárgyaló partnerünket azzal, hogy komoly üzletembernek tekintjük Őt is és magunkat is, ennek megfelelően jelenünk meg egy tárgyaláson, találkozón.
„Az üzleti életben mindenkinek magát kell eladnia. Az én feladatom az, hogy a személyiségnek megfelelően építsem fel az Énmárkát.”
SOKSZOR MONDJÁK RÓLUNK, HOGY SZOMORKÁSAN ÖLTÖZKÖDÜNK, MINDIG FEKETÉBEN VAGY SZÜRKÉBEN JÁRUNK. SZERINTED HOGYAN ÖLTÖZNEK A MAGYAROK?
A magyar emberek ruhatárából 2 dolog hiányzik: bátorság és önbizalom. A piros szín szinte a legtöbb ember számára tabu, mert túl feltűnő és nem szeretnek kitűnni a tömegből. Tudjuk jól, hogy a figyelem megragadásának nélkülözhetetlen feltétele, hogy különbözz másoktól. Lehet, hogy meglepő, de a stílus tanulható, mindössze kis bátorság, bizalom és nyitottság kell az új dolgok irányába! Imádom, amikor egy férfi elég merész ahhoz, hogy egy casual zakóhoz díszzsebkendőt tegyen; ez sokaknak felesleges apróságnak tűnhet, pedig nem az. Egyedi stílust ad egy üzletembernek, pont úgy, ahogy egy szép mandzsettagomb is. Én azt gondolom, akinek stílusa van és ad a megjelenésére, az üzleti életben is stílusosan köti az üzleteit. Az egyediség a részletekben rejlik!
5+1 AMIÉRT SZÜKSÉGED VAN STYLISTRA:
1. Lesz egy bombabiztos, kompakt ruhatárad
2. A megjelenéseddel nagyobb profitot termelsz
3. Bőven kapsz tőlem önbizalmat
4. Az a bizonyos első benyomás…pipa!
5. Szettek lesznek a szekrényedben
+1. Időt spórolok neked
HA FELKERES TÉGED VALAKI, HOGY SEGÍTS NEKI ÉS ADJ TANÁCSOT A MEGJELENÉSÉVEL KAPCSOLATBAN, MIRE KELL SZÁMÍTANI? HOVA MENTEK? VANNAK FIX HELYEK?
Mindig máshová megyünk. A vásárlások helyszínét a partnerem személyes dinamikájának megfelelően alakítom ki, fontos szempont az üzleti kör, a célközönség, akinek kommunikál. A tanácsadást minden esetben egy személyes konzultáció előzi meg, ahol jobban megismerkedünk, olyan mint egy első randi. Engem mindig maga az ember érdekel, a szokásai, a munkája, az elfoglaltságai, mi volt az a belső motiváció, aminek a hatására felkeresett. Az üzleti életben mindenkinek magát kell eladnia. Az én feladatom az, hogy a személyiségnek megfelelően építsem fel az Énmárkát. Ez másképp nem működik. Szerencsére könnyen hangolódom az emberekre – így egy kötetlen, jó hangulatú beszélgetés után pontosan tudom, hogy kivel hova megyek majd vásárolni.
HA NEM TETSZIK VALAKINEK A MEGJELENÉSE, AKKOR MEGMONDOD NEKI, HOGY EZT MA NEM ÍGY KELLETT VOLNA?
Kéretlen véleményt nem mondok, de ha megkérdeznek, meg fogom mondani az igazat akkor is, ha rendben van, és akkor is, ha nem. Nem kritizálok és nem okoskodom – ha szabad ilyet mondani -, nem az én stílusom. A jót meglátom. Akár még a közértben is képes vagyok megdicsérni valakit, ha jól néz ki. Az emberek ilyenkor általában meglepődnek és biztos, hogy dilisnek tartanak, sebaj! A mi kultúránkban, neveltetésünkben valamiért kevés a dicséret, nem mondjuk a másiknak, ha valami szép rajta, vagy valamit jót csinált! Pedig óriási motiváció lehet a kedvesség, és ezzel „emeljük” partnerünk önbizalmát.
“A magyar emberek ruhatárából két dolog hiányzik: bátorság és önbizalom.”
ELMONDTAD, HOGY LEÜLTÖK, BESZÉLGETTEK, MEGISMERED A SZEMÉLYISÉGÉT AZ EMBERNEK, AZTÁN A RÉGI RUHATÁRAT KIDOBOD, ÉS JÖHET AZ ÚJ?
Nem, én nem dobok ki semmit, csak javaslatot teszek. Első körben egy alap ruhatárat állítunk össze, aminek a lényege – mivel minden darab mindennel összhangban van, ezért a kora reggeli „Jesszusom mit vegyek fel?” – helyett pár perc alatt összeállíthatod az aznapi szettedet. Sajnos nincs tudatosság a vásárlásainkban, így amikor hazaviszünk egy inget vagy egy zakót, akkor jövünk rá, hogy fogalmunk sincs ezt mivel fogjuk felvenni. Megmutatom a partnereimnek azokat a lehetőségeket, amik bennük és a ruhatárukban rejlenek.
MI A VÁGYAD, VÍZIÓD A JÖVŐRE NÉZVE?
Nagyon szeretném ha az öltözködés, viselkedés az üzleti kultúra elengedhetetlen részévé válna. A ruha amit viselünk, kommunikál helyettük és értünk! Az a cég, vállalkozás amelyik ezt felismeri vezetői szinten, óriási piaci előnyre tud szert tenni. Növeli cége pozitív megítélését, dolgozói önbecsülését. Ebben szeretném támogatni a hozzám fordulókat.
megjelent: Üzletember magazin